Uchwała Nr LXIV/502/2023 Rady Gminy Walce z dnia 06-06-2023 w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Walce
UCHWAŁA NR LXIV/502/2023 RADY GMINY WALCE
z dnia 6 czerwca 2023 r.
w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Walce
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) w związku z art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 ze zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 322) Rada Gminy Walce uchwala co następuje:
§ 1. Określa się wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Walce.
§ 2. 1. Przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w § 1, powinien posiadać tytuł prawny do dysponowania pojazdami asenizacyjnymi (co najmniej jednym) przeznaczonymi do opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych. 2. Pojazdy asenizacyjne, o których mowa w ust. 1 powinny być:
a) zarejestrowane i dopuszczone do ruchu oraz posiadać aktualny przegląd techniczny,
b) oznakowane w sposób trwały i czytelny, umożliwiający identyfikację podmiotu świadczącego usługi poprzez umieszczenie nazwy (lub imienia i nazwiska) przedsiębiorcy oraz adresu siedziby (lub zamieszkania) i numeru telefonu,
c) spełniać standardy techniczne określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 roku w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 193, poz. 1617),
d) wyposażone w sprzęt umożliwiający uprzątnięcie miejsc odbioru nieczystości ciekłych, w sytuacji ich przypadkowego zanieczyszczenia w trakcie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków oraz transportu nieczystości.
§ 3. Przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w § 1, powinien spełniać następujące wymagania w zakresie bazy transportowej:
1) posiadanie tytułu prawego do jej dysponowania;
2) umożliwienie parkowania (garażowania) odpowiedniej liczby używanych pojazdów;
3) zlokalizowanie w miejscu niestwarzającym uciążliwości dla mieszkańców;
4) zlokalizowanie na terenie utwardzonym i ogrodzonym, zapewniającym ochronę gleby i wód przed zanieczyszczeniem oraz zabezpieczonym przed dostępem osób postronnych i nieupoważnionych;
5) posiadanie zaplecza technicznego zapewniającego utrzymywanie pojazdów asenizacyjnych i urządzeń niezbędnych do prowadzenia działalności w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym, tj.:
a) miejsca postojowego z punktem napraw,
b) miejsca do mycia i dezynfekcji.
§ 4. Przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w § 1, powinien spełniać następujące wymagania w zakresie zabiegów sanitarnych i porządkowych związanych ze świadczonymi usługami:
1) pojazdy asenizacyjne powinny być myte po zakończeniu pracy i dezynfekowane;
2) świadczenie usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych powinno odbywać się w sposób niepowodujący:
a) zagrożenia dla życia i zdrowia pracowników oraz mieszkańców,
b) zanieczyszczenia miejsca załadunku oraz tras ich przewozu,
c) zanieczyszczenia powierzchni ziemi i wód gruntowych;
3) miejsca zanieczyszczone nieczystościami ciekłymi podczas opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych powinny być niezwłocznie uporządkowane i zdezynfekowane;
4) w przypadku gdy baza transportowa nie spełnia wymagań określonych w § 3 pkt 5, przedsiębiorca zobowiązany jest do zapewnienia i udokumentowania możliwości wykonywania tych czynności w miejscach do tego przeznaczonych.
§ 5. Przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w § 1, zobowiązany jest do przekazywania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych, spełniających wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17 października 2002 r. w sprawie warunków wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych (Dz. U. z 2020r. poz. 939).
§ 6. Dokumenty i informacje, potwierdzające spełnienie przez przedsiębiorcę wymagań określonych w § 2 - § 5, dostarczone w formie kopii wymagają adnotacji ,,za zgodność z oryginałem" i podpisu uprawnionej osoby.
§ 7. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Walce.
§ 8. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Nr XXXIX/267/10Rady Gminy Walcez dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz transportu nieczystości ciekłych od właścicieli, użytkowników i zarządców nieruchomości na terenie gminy Walce.
§ 9. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia oraz podlega ogłoszeniu na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy w Walcach i w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Walcach.
Uchwała Nr LXIV5022023 Rady Gminy Walce z dnia 06-06-2023 w sprawie określenia wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o.pdf (188,96KB)